Wakacje 2.0 – kupujemy online i spędzamy surfując w Internecie
Więcej niż co czwarty badany (27 proc.) wręcz nie wyobraża sobie wakacji bez dostępu do sieci. Im więcej zarabiamy, tym chętniej chcielibyśmy spędzać wakacje będąc jednocześnie online. Wśród respondentów o zarobkach przekraczających 4 tys. zł jest zauważalnie więcej osób, które nie potrafią korzystać z urlopu bez dostępu do Internetu, niż w grupie deklarującej dochody na poziomie niższym niż 4 tys. zł. Jest to odpowiednio 41 i 24 proc
– Na wakacje rzadko zabieramy ze sobą laptopa, ale już smartfon z dostępem do sieci powoli staje się standardem, który czyni urlopowiczów bardziej online. Aż 78 proc. respondentów posiada dostęp do Internetu mobilnego w swoim telefonie, możemy więc zauważyć zależność pomiędzy potrzebą, a możliwością korzystania z Internetu podczas wakacji – mówiBartosz Krupiński z PayU SA.
Wakacje planowane i kupowane przez Internet
Zanim wyjedziemy na urlop, często organizujemy wypoczynek przez Internet. Najwięcej osób planujących wakacje online deklaruje się jako użytkownicy serwisów umożliwiających rezerwację noclegów/hoteli, np. HRS czy Booking.com – odwiedza je 26 proc. internautów. Popularne jest również korzystanie z serwisów zakupów grupowych (16 proc.) oraz internetowych biur podróży (15 proc.) w celu przejrzenia ofert turystycznych.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PayU, zorganizowany wyjazd wakacyjny przez Internet zakupiła co trzecia osoba. Niemal 40 proc. konsumentów z tej grupy zapłaciło za pośrednictwem dostawcy usług płatniczych, takiego jak np. PayU, korzystając z szybkiego e-przelewu (19 proc.) lub karty płatniczej online (20 proc.). Warto pamiętać, że wybierając tę ostatnią metodę płatności możemy skorzystać z tzw. reklamacji chargeback (obciążenie zwrotne), która ułatwia odzyskanie wydanych na zakup wycieczki pieniędzy, np. w przypadku bankructwa biura podróży.
– 3 na 4 badanych konsumentów nie słyszało o istnieniu reklamacji chargeback. Warto jednak zauważyć, że świadomośćw tym obszarze wzrasta wraz z miesięcznymi dochodami. Wśród osób zarabiających więcej niż 4 tys. zł, 44 proc. wie na czym polega obciążenie zwrotne, natomiast w grupie badanych deklarujących niższe dochody odsetek ten wynosi zaledwie 18 proc. – mówi Bartosz Krupiński.
O ważnej dla turystów gwarancji wie tylko 15 proc. respondentów w grupie do 25 lat, po 26 roku życia odsetek ten wzrasta do 26%.
Urlop w wersji online – po co nam Internet na plaży?
Jeśli w trakcie wakacji zdarza nam się surfować w sieci, najczęściej odbieramy pocztę e-mail – tak deklaruje 8 na 10 respondentów. Niemal połowa wypoczywających, 48 proc., wyszukuje w sieci informacje o odwiedzanych miejscach, a 45 proc. korzysta z aplikacji nawigacyjnych lub rozwiązań typu mapy Google. Podobna grupa, 47 proc., sprawdza newsy z kraju i ze świata. Podczas wakacji nie zaniedbujemy także własnych profili w social media – 4 na 10 internautów deklaruje, że na wakacjach korzysta z Facebooka lub Twittera.
– Podczas wakacji mamy również więcej czasu, by nadrobić inne zaległości – co ósmy urlopowicz robi zakupy w sieci, a co dziesiąty poszukuje promocji cenowych. Duża grupa wypoczywających (58 proc.) korzysta w trakcie urlopu z bankowości internetowej – mówi Bartosz Krupiński. Prawie 3 na 4 respondentów loguje się do swojego banku za pomocą prywatnego laptopa, a 39 proc. korzysta z dedykowanej aplikacji w telefonie – dodaje.
Okazuje się też, że urlop dla wielu osób nie oznacza wcale odpoczynku od pracy. 24 proc. badanych łączy się z Internetem po to, by wykonać czynności związane z działalnością zawodową.
*Badanie zostało wykonane w czerwcu 2013 r. metodą CAWI na zlecenie PayU SA. Grupę badawczą stanowiło 1,5 tys. użytkowników platformy handlowej Allegro.