Dziś Międzynarodowy Dzień Sportu – jaki ruch kochają dzieci?
fot. nadesłane
Eksperci podkreślają, że aktywność fizyczna jest naturalną potrzebą dzieci. Ruch to nieodzowny element prawidłowego rozwoju najmłodszych. Tymczasem obecnie jedynie co czwarte dziecko w Polsce spełnia zalecenia dotyczące minimalnej aktywności fizycznej. Jak zmobilizować młode pokolenie do ruchu? Podpowiedzi odnaleźć można w materiałach edukacyjnych online programu Aktywne Szkoły MultiSport.
REKLAMA
Światowa Organizacja Zdrowia zaleca dzieciom w wieku od 5. do 17. lat minimum godzinną dawkę aktywności fizycznej każdego dnia. W Polsce jedynie 20 proc. dzieci spełnia te zalecenia. Sprawność fizyczna młodego pokolenia systematycznie spada. Eksperci alarmują, że jeśli ta tendencja się utrzyma, niebawem sprawność nawet 60 proc. polskich dzieci będzie na złym lub bardzo złym poziomie (patrząc na kryteria wyznaczone na podstawie danych z 1979 roku).
- Spadek sprawności fizycznej dzieci zaobserwować możemy na prostych ćwiczeniach fizycznych takich jak np. zwis na drążku. Badania przeprowadzone w ramach programu edukacyjnego Aktywne Szkoły MultiSport (ASM), pokazują, że 2018 r. chłopcy w wieku 10,5 lat są w stanie utrzymać się na drążku prawie 8 sekund. To o blisko 4 sekundy krócej, niż ich rówieśnicy w 2009 r. i aż 16,5 s krócej, niż dziesięciolatkowie badani w 1979 roku przez Akademię Wychowania Fizycznego w Warszawie - mówi dr Janusz Dobosz z Narodowego Centrum Badania Kondycji Fizycznej AWF, ekspert programu edukacyjnego Aktywne Szkoły MultiSport. Problemem stał się siedzący styl życia, który często dzieci przejmują od swoich rodziców, a także czas spędzany przed ekranami urządzeń elektronicznych.
- Współczesna technologia, gry, firmy dostępne w zasięgu ręki pobudzają wyobraźnię i dostarczają dzieciom wrażeń, których wcześniej poszukiwały w zabawach sportowych z rówieśnikami. Dziś dzieci wybierają technologię, jako łatwiejsze rozwiązanie, które nie powoduje fizycznego zmęczenia. Wbrew pozorom obecne wybory dzieci nie świadczą o tym, że młode pokolenie nie lubi aktywności fizycznej. Wręcz przeciwnie, nie mają nic przeciwko ruchowi, jeśli jest on ciekawy i różnorodny. Tu pojawia się ogromna rola rodziców i nauczycieli wychowania fizycznego – dodaje dr Janusz Dobosz.
Współczesny WF
- Badania przeprowadzone w programie Aktywne Szkoły MultiSport pokazały, że do 20 proc. uczniów szkół podstawowych z klas I- VIII nie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego, wśród nich aż 22 proc. zwalnianych jest na prośbę rodziców. Zdaniem dzieci do zajęć WF-u zniechęca je monotonia zajęć, zbyt intensywne ćwiczenia, które przekraczają możliwości dzieci oraz niezadowolenie z własnych osiągnięć sportowych – podkreśla Adam Radzki, Członek Zarządu Benefit Systems, firmy będącej twórcą kart MultiSport i fundatorem programu Aktywne Szkoły MultiSport.
Duży wypływ na postrzeganie przez dzieci lekcji WF-u ma także sam nauczyciel. Sympatyczny, zaangażowany i kreatywny wuefista jest w stanie wpłynąć na zaangażowanie aż 57 proc. dzieci.
Aktywność fizyczna oczami dzieci
Badanie ASM pokazało, że aktywność fizyczna najmłodszym kojarzy się przede wszystkim ze swobodną formą spędzania czasu wolnego i dobą zabawą. Dobra zabawa jest motywatorem do uprawiania aktywności fizycznej dla 79 proc. dzieci. Aż 64 proc. dzieci lubi gry zespołowe, np. siatkówkę, czy grę w zbijaka, czyli zupełnie tradycyjne zajęcia, z których korzystali także ich rodzice, gdy byli mali.
Rywalizacja rządzi aktywnością najmłodszych dzieci. Około 60 proc. uczniów klas I-III bierze udział w zajęciach ruchowych, bo lubi wygrywać. Wśród starszych dzieci decydujący wpływ na podejmowanie aktywności fizycznej ma własna samoocena. Aż 54 proc. dzieci z klas IV -VIII nie podejmuje konkretnych aktywności, z powodu złej samooceny swoich umiejętności.
Ruch z rodziną
Choć wiele mówi się o rodzinnej aktywności fizycznej, w Polsce zaledwie 44 proc. dzieci w wieku od 7. do 18. lat spędza aktywne czas wspólnie z rodzicami, korzystając np. z jazdy na rowerze czy spacerów.
- Aby ułatwić podejmowanie wspólnej aktywności fizycznej z dziećmi, przygotowaliśmy poradniki dobrych praktyk dla rodziców. Znajdują się w nich wskazówki dotyczące potrzeb ruchowych dzieci w dwóch grupach wiekowych – dla przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych. Rodzice odnajdą w materiałach edukacyjnych także proste zalecenia żywieniowe, które w połączeniu z odpowiednio dobraną dawką aktywności fizycznej pomogą w zadbaniu o zdrowie i prawidłowy rozwój dzieci – dodaje Adam Radzki.
Poradnik dobrych praktyk dostępny jest na stronie internetowej: https://www.aktywneszkoly.pl/htdocs/pdf/ASM_Poradnik_dobrych_praktyk_dla_rodzicow_2019.pdf
Im młodsze dziecko, tym więcej ruchu
Zdrowa dawka ruchu dla dzieci od 3.do 6. roku życia to aż 3 godziny aktywności fizycznej dziennie.
- W przypadku młodszych dzieci aktywność fizyczna powinna obejmować niezbyt intensywny, ale względnie długotrwały wysiłek wytrzymałościowy. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie ćwiczeń, takich jak marsze, biegi, czy chodzenie po równoważni lub rozciągniętym po podłodze sznurku. Ważne są także ćwiczenia rytmiczne i ruch rozwijający gibkość np. przewroty, skłony. Trafnym rozwiązaniem mogą okazać się także zajęcia zorganizowane w grupach, gdzie dzieci przy okazji uprawiania sportu nabywają kompetencji społecznych. Warto zabawić się w grę naśladowania ruchów. Dzieci w wieku przedszkolnym szczególnie potrzebują zaangażowania rodziców przy tego typu aktywnościach, ponieważ uczą się głównie poprzez naśladowanie – mówi dr Janusz Dobosz.
Aktywność fizyczna buduje zdrowy kapitał na przyszłość
Aktywność fizyczna wspiera rozwój psychofizyczny dzieci. Stymuluje prawidłowy rozwój układu kostnego i mięśniowego. Rozwija koordynację ruchową i funkcje poznawcze.
- Odpowiednia dawka aktywności fizycznej poprawia funkcjonowanie mózgu, wpływając pozytywnie na koncentrację, pamięć i kreatywność dzieci. Wszystkie te elementy ułatwiają najmłodszym przyswajanie wiedzy - mówi dr Aneta Górska-Kot, specjalista pediatra, ekspert programu Aktywne Szkoły MultiSport.
Popularna wśród dzieci jazda na hulajnodze wspiera rozwój zmysłu równowagi, uczy oceny odległości, wzmacnia mięśnie brzucha nóg i pleców. Taka forma ruchu pozytywnie wpływa także na zdolności językowe dzieci, ponieważ stymulowany w trakcie jazdy ośrodek ruchu znajduje się w tej samej części mózgu co ośrodek mowy.
- Aktywność fizyczna nie tylko stymuluje rozwój fizyczny i psychiczny dzieci, ale także buduje ich zdrowie na przyszłość, obniżając ryzyko wstąpienia takich chorób cywilizacyjnych jak otyłość, cukrzyca typu II, czy nadciśnienie tętnicze. Badania pokazują, że obecnie co dziesiąty drugoklasista ma nieprawidłowe wartości ciśnienia tętniczego, a wskaźnik ten związany jest z poziomem nadwagi i otyłości – podsumowuje dr Aneta Górska-Kot.
- Spadek sprawności fizycznej dzieci zaobserwować możemy na prostych ćwiczeniach fizycznych takich jak np. zwis na drążku. Badania przeprowadzone w ramach programu edukacyjnego Aktywne Szkoły MultiSport (ASM), pokazują, że 2018 r. chłopcy w wieku 10,5 lat są w stanie utrzymać się na drążku prawie 8 sekund. To o blisko 4 sekundy krócej, niż ich rówieśnicy w 2009 r. i aż 16,5 s krócej, niż dziesięciolatkowie badani w 1979 roku przez Akademię Wychowania Fizycznego w Warszawie - mówi dr Janusz Dobosz z Narodowego Centrum Badania Kondycji Fizycznej AWF, ekspert programu edukacyjnego Aktywne Szkoły MultiSport. Problemem stał się siedzący styl życia, który często dzieci przejmują od swoich rodziców, a także czas spędzany przed ekranami urządzeń elektronicznych.
- Współczesna technologia, gry, firmy dostępne w zasięgu ręki pobudzają wyobraźnię i dostarczają dzieciom wrażeń, których wcześniej poszukiwały w zabawach sportowych z rówieśnikami. Dziś dzieci wybierają technologię, jako łatwiejsze rozwiązanie, które nie powoduje fizycznego zmęczenia. Wbrew pozorom obecne wybory dzieci nie świadczą o tym, że młode pokolenie nie lubi aktywności fizycznej. Wręcz przeciwnie, nie mają nic przeciwko ruchowi, jeśli jest on ciekawy i różnorodny. Tu pojawia się ogromna rola rodziców i nauczycieli wychowania fizycznego – dodaje dr Janusz Dobosz.
Współczesny WF
- Badania przeprowadzone w programie Aktywne Szkoły MultiSport pokazały, że do 20 proc. uczniów szkół podstawowych z klas I- VIII nie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego, wśród nich aż 22 proc. zwalnianych jest na prośbę rodziców. Zdaniem dzieci do zajęć WF-u zniechęca je monotonia zajęć, zbyt intensywne ćwiczenia, które przekraczają możliwości dzieci oraz niezadowolenie z własnych osiągnięć sportowych – podkreśla Adam Radzki, Członek Zarządu Benefit Systems, firmy będącej twórcą kart MultiSport i fundatorem programu Aktywne Szkoły MultiSport.
Duży wypływ na postrzeganie przez dzieci lekcji WF-u ma także sam nauczyciel. Sympatyczny, zaangażowany i kreatywny wuefista jest w stanie wpłynąć na zaangażowanie aż 57 proc. dzieci.
Aktywność fizyczna oczami dzieci
Badanie ASM pokazało, że aktywność fizyczna najmłodszym kojarzy się przede wszystkim ze swobodną formą spędzania czasu wolnego i dobą zabawą. Dobra zabawa jest motywatorem do uprawiania aktywności fizycznej dla 79 proc. dzieci. Aż 64 proc. dzieci lubi gry zespołowe, np. siatkówkę, czy grę w zbijaka, czyli zupełnie tradycyjne zajęcia, z których korzystali także ich rodzice, gdy byli mali.
Rywalizacja rządzi aktywnością najmłodszych dzieci. Około 60 proc. uczniów klas I-III bierze udział w zajęciach ruchowych, bo lubi wygrywać. Wśród starszych dzieci decydujący wpływ na podejmowanie aktywności fizycznej ma własna samoocena. Aż 54 proc. dzieci z klas IV -VIII nie podejmuje konkretnych aktywności, z powodu złej samooceny swoich umiejętności.
Ruch z rodziną
Choć wiele mówi się o rodzinnej aktywności fizycznej, w Polsce zaledwie 44 proc. dzieci w wieku od 7. do 18. lat spędza aktywne czas wspólnie z rodzicami, korzystając np. z jazdy na rowerze czy spacerów.
- Aby ułatwić podejmowanie wspólnej aktywności fizycznej z dziećmi, przygotowaliśmy poradniki dobrych praktyk dla rodziców. Znajdują się w nich wskazówki dotyczące potrzeb ruchowych dzieci w dwóch grupach wiekowych – dla przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych. Rodzice odnajdą w materiałach edukacyjnych także proste zalecenia żywieniowe, które w połączeniu z odpowiednio dobraną dawką aktywności fizycznej pomogą w zadbaniu o zdrowie i prawidłowy rozwój dzieci – dodaje Adam Radzki.
Poradnik dobrych praktyk dostępny jest na stronie internetowej: https://www.aktywneszkoly.pl/htdocs/pdf/ASM_Poradnik_dobrych_praktyk_dla_rodzicow_2019.pdf
Im młodsze dziecko, tym więcej ruchu
Zdrowa dawka ruchu dla dzieci od 3.do 6. roku życia to aż 3 godziny aktywności fizycznej dziennie.
- W przypadku młodszych dzieci aktywność fizyczna powinna obejmować niezbyt intensywny, ale względnie długotrwały wysiłek wytrzymałościowy. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie ćwiczeń, takich jak marsze, biegi, czy chodzenie po równoważni lub rozciągniętym po podłodze sznurku. Ważne są także ćwiczenia rytmiczne i ruch rozwijający gibkość np. przewroty, skłony. Trafnym rozwiązaniem mogą okazać się także zajęcia zorganizowane w grupach, gdzie dzieci przy okazji uprawiania sportu nabywają kompetencji społecznych. Warto zabawić się w grę naśladowania ruchów. Dzieci w wieku przedszkolnym szczególnie potrzebują zaangażowania rodziców przy tego typu aktywnościach, ponieważ uczą się głównie poprzez naśladowanie – mówi dr Janusz Dobosz.
Aktywność fizyczna buduje zdrowy kapitał na przyszłość
Aktywność fizyczna wspiera rozwój psychofizyczny dzieci. Stymuluje prawidłowy rozwój układu kostnego i mięśniowego. Rozwija koordynację ruchową i funkcje poznawcze.
- Odpowiednia dawka aktywności fizycznej poprawia funkcjonowanie mózgu, wpływając pozytywnie na koncentrację, pamięć i kreatywność dzieci. Wszystkie te elementy ułatwiają najmłodszym przyswajanie wiedzy - mówi dr Aneta Górska-Kot, specjalista pediatra, ekspert programu Aktywne Szkoły MultiSport.
Popularna wśród dzieci jazda na hulajnodze wspiera rozwój zmysłu równowagi, uczy oceny odległości, wzmacnia mięśnie brzucha nóg i pleców. Taka forma ruchu pozytywnie wpływa także na zdolności językowe dzieci, ponieważ stymulowany w trakcie jazdy ośrodek ruchu znajduje się w tej samej części mózgu co ośrodek mowy.
- Aktywność fizyczna nie tylko stymuluje rozwój fizyczny i psychiczny dzieci, ale także buduje ich zdrowie na przyszłość, obniżając ryzyko wstąpienia takich chorób cywilizacyjnych jak otyłość, cukrzyca typu II, czy nadciśnienie tętnicze. Badania pokazują, że obecnie co dziesiąty drugoklasista ma nieprawidłowe wartości ciśnienia tętniczego, a wskaźnik ten związany jest z poziomem nadwagi i otyłości – podsumowuje dr Aneta Górska-Kot.
PRZECZYTAJ JESZCZE