reklama
kategoria: Miasto
8 maj 2013

Nowy system gospodarowania odpadami

zdjęcie: Nowy system gospodarowania odpadami / fot. Od  1 lipca 2013 r. nasze śmieci będą odbierane przez firmę wybraną przez gminę w drodze przetargu (zdj. archwiwum TM).
fot. Od 1 lipca 2013 r. nasze śmieci będą odbierane przez firmę wybraną przez gminę w drodze przetargu (zdj. archwiwum TM).
Od 1 lipca 2013 r. nasze śmieci będą odbierane przez firmę wybraną przez gminę w drodze przetargu, dlatego właściciele nieruchomości muszą rozwiązać dotychczasową umowę z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne.
REKLAMA

Najpóźniej do dnia 31 marca 2013 r. w Urzędzie Miasta Chełmna należy złożyć pierwszą deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami.

Deklaracje będą roznoszone przez przedstawicieli Urzędu Miasta, którzy jednocześnie pomogą przy ich wypełnieniu.

Deklaracje do pobrania na stronie miejskiej:

Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Deklaracja - jednorazowy wywóz odpadów budowlanych i remontowych

Informacje szczegółowe można uzyskać pod numerem telefonu
56 677 17 37, 56 677 17 86, 500 149 375.
Pytania można również kierować elektronicznie na adres  e-mail:
ochrona_srodowiska@chelmno.pl


Podstawa prawna wprowadzanych zmian - Ustawa z dnia 1 lipca 2011 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 152, poz. 897).

1.    Kto po 1 lipca 2013 r. będzie odbierał nasze śmieci?

Śmieci będą odbierane przez firmę wybraną przez gminę w drodze przetargu. Nowy system obejmie tylko nieruchomości zamieszkałe. Pozostałe nieruchomości, w tym również te, na których prowadzona jest działalność gospodarcza (również hotele, pensjonaty, szkoły, placówki użyteczności publicznej itp.), będą objęte wywozem odpadów na dotychczasowych zasadach – na podstawie umowy z przedsiębiorcą posiadającym wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

2.    Co należy zrobić z dotychczas podpisaną umową z firmą odbierającą odpady?

Właściciele nieruchomości muszą rozwiązać dotychczasową umowę z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne. 

3.    Kto i w jakim terminie składa deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami?

Deklarację składa właściciel nieruchomości, dzierżawca, użytkownik, zarządca, administrator, czyli faktycznie władający nieruchomością. Do złożenia deklaracji uprawnione są te osoby lub podmioty, które zawierały umowę na odbiór odpadów z terenu danej nieruchomości do tej pory. Deklaracje będą roznoszone przez przedstawicieli Urzędu Miasta, którzy zainteresowanym jednocześnie pomogą przy ich wypełnieniu. Ponadto deklaracje dostępne są również w Biurze Informacji Publicznej w Urzędzie Miasta, a także w formie elektronicznej na stronach www.bip.chelmno.pl oraz www.chelmno.pl.

Pierwszą deklarację należy złożyć najpóźniej do dnia 31 marca 2013 r. w Urzędzie Miasta Chełmna, ul. Dworcowa 1, następnie każdorazowo
w terminie 14 dni w przypadku zmiany danych będących podstawą naliczenia opłaty np. liczby mieszkańców, pojemników czy zmiany stawki opłaty.


4.    Jakie będą konsekwencje niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za odbiór odpadów?

W przypadku braku deklaracji właściciela nieruchomości Burmistrz określi w drodze decyzji wysokość opłaty, biorąc pod uwagę:
•    ilość osób zamieszkujących daną nieruchomość
•    stawkę za odbiór odpadów niesegregowanych
•    średnią ilość odpadów przypadającą na jednego mieszkańca w naszym mieście.


5.    Jaka jest wysokość opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów?

Wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość i stawki tej opłaty z uwzględnieniem ilości wytwarzanych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych.

Rada Miasta Chełmna, biorąc pod uwagę koszty funkcjonowania nowego systemu odbioru odpadów, uchwaliła następujące stawki:

11,50 zł/os - w przypadku zadeklarowania selektywnego zbierania odpadów
16,50 zł/os - w przypadku zadeklarowania nieselektywnego zbierania odpadów.

Wysokość opłaty w przeliczeniu na ilość mieszkańców nieruchomości podlega korekcie o wskaźnik wytwarzanych na terenie nieruchomości odpadów w stosunku do średniej gminy wg następującego wzoru:


 

Wysokość opłaty =    (a x b x c) : d


gdzie:

a - liczba osób zamieszkujących nieruchomość
b - stawka opłaty (11,50 zł lub 16,50 zł)
c - roczna ilość odpadów z terenu nieruchomości (suma wagi odpadów w zależności od objętości pojemnika w tonach x częstotliwość wywozu na rok tj. 52 lub 26 przy dualnej zbiórce) przypadająca na jednego mieszkańca (np. dla pojemnika 120 l w nieruchomości, gdzie mieszkają 3 osoby - (0,016 t x 52):3os. = 0,277t/os.
d - 0,317t (średnia ilość odpadów przypadająca na mieszkańca miasta)

 

pojemnik 60 litrów = 0,008 tony
pojemnik 80 litrów = 0,011 tony
pojemnik 110 litrów = 0,015 tony
pojemnik 120 litrów = 0,016 tony
pojemnik 240 litrów = 0,032 tony
pojemnik 1100 litrów = 0,145 tony
kontener 7000 litrów =0,646 tony


W przypadku chęci skorzystania z dzierżawy pojemnika do opłaty doliczyć należy kwotę należną za dzierżawę.

6.    Gdzie i w jakich terminach należy uiszczać opłatę za odbiór odpadów komunalnych?

Opłatę za odbiór i zagospodarowanie odpadów należy uiszczać do 10 dnia każdego miesiąca, począwszy od lipca br., w kasie Urzędu Miasta lub w Banku Spółdzielczym w Chełmnie na ustalone konto bez dodatkowych opłat.
       
7.    Co jeżeli opłata nie zostanie uiszczona w terminie?


Opłata ta jest traktowana podobnie jak podatek lokalny. W razie stwierdzenia, że właściciel nieruchomości nie uiścił opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uiścił ją w wysokości niższej od należnej, burmistrz określi w drodze decyzji, wysokość zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Dalszy brak wpłaty będzie skutkować wszczęciem postępowania egzekucyjnego.

8.    Czy gmina wyposaży nieruchomość w pojemniki na odpady?

Właściciel nieruchomości ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania ich w odpowiednim stanie sanitarnym.  Gmina, chcąc ułatwić właścicielom nieruchomości realizację tego obowiązku, proponuje możliwość skorzystania z pojemników przedsiębiorcy, który będzie odbierał odpady, w ramach dodatkowej usługi, za dodatkową opłatą:
a)    za pojemnik o pojemności 60 l i 80 l – 2,00 zł,
b)    za pojemnik o pojemności 110 l i 120 l – 2,40 zł,
c)    za pojemnik o pojemności 240 l  –  3,00 zł,
d)    za pojemnik o pojemności 1100 l – 13,00 zł,
e)    za kontener o pojemności KP7 (7000 l) – 57,00 zł.

UWAGA!!! Wielkość pojemnika w przeliczeniu na mieszkańców nie powinna być mniejsza niż 36 l /os. przy selektywnym zbieraniu odpadów
i 45 l/os. w przypadku odpadów niesegregowanych.


9.    Czy stawka opłaty za wywóz odpadów komunalnych może zostać zmieniona w trakcie roku?

Tak, w przypadku, gdy gmina stwierdzi, że nieprawidłowo oszacowała koszty systemu. Wtedy rada miasta musi podjąć uchwałę o zmianie stawki opłat, co będzie wymagało również ponownego złożenia deklaracji przez mieszkańców. 

10.    Kiedy i w jaki sposób będą odbierane odpady komunalne?

Odbiór odpadów odbywać się będzie zgodnie z dotychczasowym harmonogramem wywozu.

Niesegregowane, zmieszane odpady komunalne odbierane będą raz na tydzień.

Frakcja sucha i selektywna zbiórka w workach – raz na 2 tygodnie.

Frakcja mokra (bioodpady) – 1 raz na tydzień.

Odpady wielkogabarytowe, metale, zużyty sprzęt elektroniczny odbierane będą w pierwszy poniedziałek marca, czerwca, września i grudnia, sprzed posesji.

Gruz i odpady z remontów przeprowadzanych samodzielnie odbierane będą po wcześniejszym zadeklarowaniu takiej usługi w Urzędzie Miasta („Deklaracja o jednorazowym wywozie odpadów budowlanych i remontowych”). UWAGA!!! Gruz i odpady remontowe powstałe w trakcie prac zleconych firmie remontowej są własnością tej firmy i ma ona obowiązek ich zagospodarowania!.

Wysegregowane z odpadów surowce nadające się do odzysku (szkło, makulatura, tworzywa, złom) oraz odpady niebezpieczne (zużyte baterie, sprzęt elektroniczny, przeterminowane leki) wyrzucać należy w wyznaczonych punktach selektywnego zbierania, których wykaz zostanie podany do publicznej wiadomości.


11.    Co w sytuacji, gdy pomimo zadeklarowania selektywnego zbierania odpadów mieszkańcy nie będą segregować śmieci?

Firma odbierająca odpady ma obowiązek każdorazowo zgłaszać gminie przypadki, kiedy odpady są gromadzone nieselektywnie. Takie zgłoszenie skutkowało będzie podwyższeniem opłaty w drodze decyzji administracyjnej z 11,50 zł/os. na 16,50 zł/os.

 

źródło: Oficjalny serwis Urzędu Miasta Chełmna www.chelmno.pl

PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Chełmno
1.5°C
wschód słońca: 07:20
zachód słońca: 15:43
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Chełmnie

kiedy
2024-12-01 17:00
miejsce
Chełmiński Dom Kultury, Chełmno,...
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-04 19:00
miejsce
Hulanka_pub, Chełmno, ul. Młyńska 7
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-17 19:00
miejsce
Kinoteatr Rondo, Chełmno, Dworcowa 23
wstęp biletowany
kiedy
2025-01-17 17:00
miejsce
Kinoteatr Rondo, Chełmno, Dworcowa 23
wstęp biletowany