Uczniowie z Rybnika opracowali prototyp kamizelki wykrywającej bezdech u niemowląt. Teraz szukają partnera biznesowego!
Kamil, Eryk i Denis zostali zainspirowani do stworzenia “Breath Detect Vest” przez swoich znajomych, którym urodziło się dziecko. Mama malucha kupiła dostępny na rynku monitor oddechu w postaci czujników do łóżeczka. Jednak urządzenie nie zdało egzaminu, ponieważ dziecko leżało w łóżeczku tylko niewielką część nocy, a potem spało z rodzicami. Kolejny monitor, jaki zakupili rodzice, był doczepiany do ubrania i często się zsuwał. Również ceny tych produktów nie były małe. Dlatego mama opisała, jak według niej mógłby wyglądać i działać idealny monitor oddechu, a nasi uczniowie podjęli się zaprojektowania i wykonania takiego urządzenia. Zaproponowane przez nich rozwiązanie przede wszystkim eliminuje wady istniejących urządzeń i łączy ich zalety - opowiada nauczycielka Aleksandra Kapuścińska, która jest koordynatorką projektu.
Kamizelka zaprojektowana przez uczniów, ubrana na dziecko, działa, bez względu na to, gdzie aktualnie maluch śpi, a czujnik hallotronowy będący sercem kamizelki jest czuły tylko na ruch klatki piersiowej dziecka, a nie np. rodzica leżącego obok dziecka (w przeciwieństwie do mat łóżeczkowych). Urządzenie komunikuje się z aplikacją w telefonie rodzica poprzez sieć Wi-Fi, więc rodzic może znacznie oddalić się od niemowlaka - sygnał dźwiękowy w razie zaniku oddechu wydaje telefon, a nie bezpośrednio monitor oddechu. Kamizelka została także okrojona z pomiaru innych parametrów życiowych (np. temperatura, ciśnienie, natlenienie itp) i skupia się tylko na bieżącym wykrywaniu oddechu. Taki zabieg umożliwi osiągnięcie niskiej ceny produktu, dlatego kamizelka będzie mogła być kupiona jako podstawowy element wyprawki. Kamizelka przeszła testy na osobach dorosłych.
Z sukcesem zakończyliśmy wszystkie zaplanowane przez nas prace - podsumowuje Aleksandra Kapuścińska.
Chcemy jednak dalej rozwijać projekt “Breath Detect Vest”, już na szerszą skalę. Dokonania Kamila, Eryka i Denisa spotkały się z dużym zainteresowaniem i nie chcemy, żeby stworzenie prototypu kamizelki było tylko elementem w pierwszym CV naszych utalentowanych uczniów. Ten produkt ma w sobie potencjał, by pobić rynek, dlatego szukamy partnerów biznesowych, którzy byliby zainteresowani dalszym rozwojem projektu - dodaje Kapuścińska.
"Breath Detect Vest” - kamizelka wykrywająca zanik oddechu u noworodków" to niezwykle ambitny projekt, którego realizacji sama jestem niezwykle ciekawa. Projekt ten łączy ze sobą również naukę programowania oraz elektroniki z umiejętnościami miękkimi, takimi jak praca w grupie, czy psychologia. Połączenie to moim zdaniem jest niezwykle ważne i przyszłościowe - komentuje Wioletta Klimczak, jurorka konkursu Projektanci edukacji.
Śląsk może pochwalić się aż dwoma zwycięskimi zespołami!
Drugi projekt nagrodzony Złotym Grantem w konkursie “Projektanci edukacji” to: Puk, puk. Kto tam? Depresja. Biblioterapia - kojąca moc książki - projekt realizowany przez uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 10 im. Jerzego Kukuczki w Mikołowie. Projekt skierowany jest do uczniów klas 1-3, którzy wkraczając w nowy świat, przynoszą nie tylko tornister pełen nowych książek i ładny, kolorowy piórnik, ale często także bagaż zmartwień i stresu. Pomysł polega na wykorzystaniu terapeutycznych walorów literatury dziecięcej, by wykorzystując bezpieczny świat bajek oraz ich bohaterów, nauczyć dzieci mówić o emocjach i sobie z nimi radzić.Pomysły uczniów z województwa śląskiego znalazły się wśród 39 projektów nagrodzonych w 13. edycji ogólnopolskiego konkursu “Projektanci edukacji”, przeznaczonego dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych oraz średnich, którzy chcą realizować ciekawe projekty edukacyjne i szukają dla nich wsparcia finansowego oraz merytorycznego. W tym roku rywalizowali ze sobą uczniowie z 502 szkół. Łączna pula nagród finansowych w konkursie wynosi 84.000 zł.
Więcej o wszystkich projektach, które zdobyły nagrody jury można przeczytać na stronie konkursowej.
Obecnie trwa 2. etap konkursu “Projektanci edukacji”, w którym będzie oceniany sposób realizacji zgłoszonych wcześniej pomysłów. Mogą wziąć w nim udział nie tylko uczniowskie zespoły projektowe nagrodzone grantami finansowymi w 1 etapie konkursu, ale także wszyscy pozostali uczestnicy 13. edycji konkursu. Na realizację projektów i przedstawienie wyników jury konkursowemu, uczniowie i nauczyciele mają czas do 20 kwietnia tego roku. 18 maja jury ogłosi zwycięzców 2 etapu konkursu i przyzna im 5 Złotych Grantów po 3.000 zł każdy, ufundowanych przez organizatora konkursu - wydawnictwo Nowa Era.
W skład Jury konkursu wchodzą:
• Justyna Mak
• Joanna Krzemińska
• Karol Wójcicki
• Wioletta Klimczak
• Małgorzata Jankowska
• Ewa Tomaszewicz
Uczestnicy konkursu “Projektanci edukacji” cały czas mogą liczyć na wsparcie merytoryczne Organizatora - czekają na nich liczne materiały merytoryczne, m.in e-booki, webinary i artykuły eksperckie, zgromadzone na dedykowanej stronie internetowej https://projektanciedukacji.pl. Dostępna jest na niej również pełna lista pomysłów nagrodzonych w 1 etapie konkursu.
Nowa Era to największe w Polsce wydawnictwo edukacyjne z kompleksową i nowoczesną ofertą obejmującą wszystkie etapy edukacyjne oraz wszystkie przedmioty, w tym także języki obce oraz największy w Polsce wybór kartografii szkolnej. Ofertę Grupy Nowa Era uzupełniają nowoczesne rozwiązania informatyczne, oprogramowanie wspomagające zarządzanie oświatą (firma VULCAN) oraz produkty z obszaru specjalnych potrzeb edukacyjnych, w tym popularna seria eduSensus.
Nowa Era to również wydawca najstarszego w Europie czasopisma literackiego dla najmłodszych Świerszczyk, magazynu przyrodniczego Świerszczyk Reporter oraz kwartalnika z grami i zabawami logicznymi Świerszczyk Krzyżówki i Łamigłówki.
Nowa Era jest także pomysłodawcą i organizatorem dwóch ogólnopolskich inicjatyw, wspierających rozwój talentów i kluczowych kompetencji dzieci: konkursu literackiego dla uczniów szkół podstawowych “Popisz się talentem” (od 2017 roku) oraz konkursu na najlepszy projekt edukacyjny, przeznaczonego dla uczniów szkół podstawowych i średnich, “Projektanci edukacji. Od pomysłu do projektu” (od 2010 roku).